چک لیست جامع Technical SEO
نوشته شده توسط : سید محمدرضا گلستان


گردآوری زیادی از وبمستران اطلاعات دقیقی از بهینه سازی تکنیکال یا seo فنی وب سایت ندارند؛ آن‌ها تصور می کنند بهبود سئو داخلی و خارجی وب سایت به تنهایی کافیست. اما وقتی یک وبسایت از دید گوگل درجه نه خواهد گرفت که وب سایت خود را از کل جهات seo کند. درین نوشته‌علمی می‌خواهیم شما‌را با seo تکنیکال به صورت کامل آشنا کنیم و در ادامه راهکارهایی برای بهبود بهینه سازی فنی تارنما ارائه کنیم.
سئو تکنیکال چیست؟
ممکن می باشد برایتان سوال شود که سئو تکنیکال چیست؟ در پاسخ بدین سوال باید بگوییم:‌ seo تکنیکال یا Technical بهینه سازی به دسته اقداماتی گفته می‌گردد که تارنما را از حیث فنی استیناف کرده و مشکلات آن را برطرف می کنند. بیشتر اقداماتی که راجع‌به سئو فنی وبسایت انجام می شود، مرتبط با موتورهای جستجو، ربات های گوگل، کدنویسی وبسایت، مسائل فنی تارنما مثل سرعت و … است. هدف یک seo فعالیت دوره آموزش سئو از تکنیکال seo، قابل درک کردن وبسایت برای موتورهای جستجو و عمل کردن شل کاربران با بخش های گوناگون سایت می باشد.
چرا سئو تکنیکال یک سایت اهمیت دارد؟
در حال حاضر با داخل شدن سیستم های مدیریت محتوای آماده مانند وردپرس، کمتر کسی به درنگ seo تارنما خود از نگاه فنی می افتد. چرا که این سیستم های آماده بیش از نیمی از سئو فنی وبسایت را به صورت اتوماتیک رعایت کرده و در وب سایت پیاده می کنند. اما عدم دقت به این مسئله می تواند برای بسیاری از صاحبین تارنما ها خطرناک باشد.
خوب می‌باشد با مثالی التفات بهینه سازی تکنیکال را برایتان بگوییم؛ فرض نمایید شما وب سایتی را با سیستم های مدیر محتوای آماده طراحی کرده باشید. بعد از آن همه اقدامات مایحتاج برای سئو داخلی و خارجی را اعم از تشکیل داد محتوای ماهر، ظاهر دیدنی، پیوند سازی های داخلی و … نیز در آن پیاده کرده باشید.

اما بر خلاف تصورتان واکنش خوبی از کاربران و گوگل دریافت نکرده باشید. درین فرصت هست که بایستی به حالت seo فنی وبسایت خود شک و تردید کنید. در زمان امسال ها با مفاد زیادی روبرو شده ایم که سایت خود را از کلیه جهات سئو کرده اند اما نتیجه مطلوبی نگرفته اند. ما با تحقیق سایت آن‌ها متوجه شده ایم که سایتشان از نظر فنی نقص‌ داراست. برخی از آنان سایتشان به صورت بدون نقص از حیث گوگل مخفی بوده است؛ اشخاصی سرعت لود بسیار پایینی داشتند و همین مسئله کاربر را خسته و او را فراری میبخشید.

برخی از تارنما ها هم به دلیل با صرفه نبودن کدها یا مشکلاتی در کدنویسی، نمی توانستند سکو نیکی را دریافت کنند.

سئو تکنیکال یا فنی یک وب سایت شاید در نگاه اولیه برای شما التفات چندانی نداشته باشد، ولی در بیشتر تایم ها رتبه نگرفتن سایتتان به‌این برهان وابسته می باشد. در پی این نوشته‌ی‌علمی به فراگیری سئو تکنیکال می \\\\ردازیم.

سئو تکنیکال
آموزش seo تکنیکال سایت
در حال حاضر که به عنایت seo تکنیکال پی بردیم، بایستی اقداماتی در جهت برای بهبود seo فنی تارنما ایفا بدهیم. در‌پی آموزش بهینه سازی تکنیکال را بیان کرده ایم.

1. تعیین دامنه اصلی سایت
اولین قدم برای سئو فنی وب سایت، تعیین دامنه اصلی وبسایت می باشد. شاید بسیاری از مدیران تارنما ها این نکته را ندانند که گوگل می تواند آدرس تارنما شمارا به طور های مختلف شناسایی کند. از جمله قادر است سایت شما را با پیشوند www یا سوای آن شناسایی کند. در حال حاضر وظیفه شما به عنوان صاحب تارنما این است که در همان استارت، آدرس های دیگر وبسایت را به آدرسی که می‌خواهید گوگل آن را بشناسد، ریدایرکت کنید.

وقتی که گوگل چند شکل مختلف از آدرس سایت شمارا شناسایی کند، آن‌ها‌را محتوای کپی و صفحات تکراری فرض می کند؛ این نقص‌ قادر است به ضرر سئو سایت شما به اتمام برسد. بنابراین از حمایت وب سایت یا هاست بخواهید که تک تک شکل های متفاوت آدرس وب سایت را به یکی‌از آنان ریدایرکت کند. ترجیحا آدرس اصلی دارای گواهی https باشد.

 

2. فعال کردن ssl
یک کدام از اقداماتی که در سئوی تکنیکال سایت به شدت موثر هست، نصب ssl در سایت هست. درواقع ssl سبب می شود که آدرس یک وبسایت به جای http با https باز شود. ولی ssl چیست؟ ssl یک پروتکل امنیتی می‌باشد که امنیت انتقال اطلاعات و داده ها را از تارنما به کاربر تامین می کند.

در نوشته‌ی‌علمی \\\" چه‌گونه ssl را در وردپرس فعال کنیم؟ \\\" به صورت کامل دراین باره حرف کرده ایم.

 

3. بهبود سرعت وبسایت
اولین اقدام در محاسبه لیست بهینه سازی تکنیکال، باصرفه کردن سرعت وبسایت می‌باشد. یکی از معیار های گوگل برای درجه بندی وب سایت ها، سرعت لود صفحه های متعدد می‌باشد. در واقع وقتی که گوگل می‌خواهد سکو شما را ارتقاء دهد، سرعت سایتتان را با سایر رقبا مقایسه می کند.

اما چرا سرعت یک وبسایت برای گوگل التفات زیادی دارد؟ هدف گوگل راحتی کاربر و رفع نیاز او به آسانترین و سریع ترین شکل ممکن می‌باشد. امروزه با بهبود سرعت اینترنت، کمتر کسی حاضر می باشد مجال زیادی را برای بار گذاری شدن یک صفحه از وب سایت صرف کند. از این رو ترجیح میدهد به سراغ وب سایت هایی برود که سرعت بالایی دارند.

گوگل نیز به خیر و خوبی این موضوع را فهم و شعور کرده و متوجه نارضایتی کاربر و رخنه‌ صفحه بوسیله او شود. به همین استدلال در صورت عدم توجه به بهبود سرعت وبسایت، نمی توانید سکو و جایگاه خیر و خوبی را در گوگل استحصال کنید. اما چطور می‌توانیم سرعت یک وبسایت را ارتقاء دهیم؟ در نوشته‌ی علمی \\\" ارتقاء سرعت تارنما وردپرس\\\" به صورت بدون نقص راهکارهایی را ارائه کرده ایم.

 

4. معرفی سایت به گوگل
از دیگر اقدامات اصلی در سئو تکنیکال وبسایت، معرفی وبسایت به گوگل می‌باشد. در واقع گوگل باید تارنما شما‌را بشناسد تا بتواند آن را بررسی کند. بخش اعظمی از افرادی که تجربه کافی درباره‌ی ساخت وب سایت ندارند، در طی فعال‌ساز‌ی وبسایت با وردپرس، اجازه ایندکس را به گوگل نمی دهند.

براین اساس برای هجران از این نقص‌ باید به نصیب \\\" تنظیمات \\\" پیشخوان وردپرس بروید و آن‌گاه در قسمت \\\" تنظیمات قرائت \\\" تیک مورد \\\" از موتورهای جستجو درخواست کن تا محتوای وبسایت را پژوهش نکنند \\\" را غیر فعال کند.

پس از آنکه از ایندکس بودن سایتتان مطمئن شدید، از طریق سرچ کنسول درخواست ایندکس به ربات های گوگل بدهید.

برای این کار به قسمت \\\" URL inspection \\\" بروید و آدرس سایت را در آنجا وارد کنید؛ آنگاه درخواست ایندکس را تعیین کنید. به این نکته توجه کنید که شما نمی توانید هر بار آدرس مهم وبسایت را در سرچ کنسول وارد کرده و درخواست ایندکس بدهید.

 

5. seo پوشه robot.txt
یکی از‌از سایر از اقدامات سئوی تکنیکال، بهینه کردن فایل robot.txt می‌باشد. جمعاَ وبسایت ها بوسیله ربات های گوگل خزش شده و بازرسی می شوند. ولی در بیشتر مواقع فهماندن بعضا نکات و مفاد بدین ربات ها شغل دشواری می باشد؛ چرا که آن‌ها الگوریتم های منحصربه‌فرد به خود را دارند.

فایل robot.txt یک پوشه متنی می‌باشد که در هاست سایت شما قرار می گیرد. این فولدر با کمک زبان های برنامه نویسی به ربات های گوگل و سایر موتورهای جستجو ارتباط برقرار می کند. در واقع این فولدر به ربات های خزنده کمک می کند تا صفحاتی را ایندکس کرده و یا بعضی را نادیده بگیرند.

مثلا در تارنما شما صفحات زیادی وجود داراست که لزومی ندارد گوگل آن را مشاهده کند و فقط برای اطلاع رسانی به مخاطب میباشد. شما با یاری فایل robot.txt میتوانید از ایندکس شدن این صفحه ها در گوگل جلوگیری کنید.

بعضی از وب سایت ها بدون اینکه اطلاعی داشته باشند، در صفحه ها گوگل دیده نمیشوند. به احتمال خیلی زیاد تگ جدید ایندکس در پوشه robot.txt این تارنما ها فعال بوده و از دیده شدن سایتشان به وسیله گوگل پرهیز می کند. در تکنیکال seo، این فولدر به دقت تحقیق شده و مشکلات آن رفع می گردد.

 

6. ساخت و ساز ساختار بهینه برای ربات ها
گوگل و سایر موتورهای جستجو برای مشاهده و درک عالی صفحه های وبسایت شما از ربات هایی یاری می گیرند. اصولا به این ربات ها خزنده، عنکبوت، کراولر و … می گویند. البته این ربات ها قدرت بالایی در درک صفحات تازه تولید شده ندارند؛ یعنی در صورتی امروز صفحه جدیدی را ساختید، نباید انتظار داشته باشید که ربات ها به صورت خودکار آن را مشاهده یا ایندکس کنند. در واقع شما بایستی ساختاری را ساخت و ساز کنید که ایندکس شدن صفحه ها به وسیله ربات های خزنده سرعت پیدا کند.

بهترین راه‌حل لینک سازی های اصولی در میان صفحه های می باشد. در واقع غرض از لینک و پیوند سازی در صفحات مختلف، هدایت کاربران به سایر صفحه ها و کمک به ربات ها برای یافت کردن و فهم و شعور صفحات دیگر می‌باشد.

به عنوان مثال زمانی که در‌این محتوا به نوشته‌ی علمی \\\" افزایش بهینه سازی وب سایت \\\" پیوند میدهیم، در واقع به ربات های خزنده امداد کرده ایم تا محتوای دیگری را نیز ایندکس کنند.





:: برچسب‌ها: دوره آموزش سئو ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: